HTML

Ünnepeljünk együtt!

Fellapozva a naptárt szinte minden napra egy jeles megemlékezés esik. E megemlékezések nem mindenki számára jelentik ugyanazt megosztott hazánkban, pár gondolattal megkisérlem a jelenlévő nézőponti különbözőséget közelíteni egymáshoz.

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Linkblog

Április 13. A Katyni Bűntény Áldozatainak Emléknapja

2008.04.19. 13:20 Dr.White(man)

1940. március 5-én írta alá Sztálin és a szovjet kommunista párt többi vezető politikusa azt a parancsot, amely alapján az NKVD 14700 lengyel hadifoglyot, valamint 11000, Ukrajna és Fehéroroszország területén fogva tartott civilt rövid időn belül kivégzett. A volt lengyel katonákat (köztük számos tábornokot is) az oroszországi Szmolenszk melletti Katynban és a Tver közeli Miednojéban, illetve az ukrajnai Harkovban gyilkolták le, majd temették el.
1943 januárjában a visszavonuló német csapatok felfedezték a tömegsírokat, amiket a nemzetközi bizottság a magyar Orsós Ferenc patológus professzor vezetésével tárt fel. (Orsós a háború után menekülni kényszerült, a szovjetek követelték kiadatását, de ezt a nyugatiak megtagadták.)  A németek nyilvánosságra hozták a kivégzettek névsorát és eltemették az azonosított áldozatokat.  1943 végén a szovjetek elfoglalták a területet, a temetőt tönkretették és az emberiség ellenes bűncselekményekkel a németeket vádolták.
 
A világháború után a katyni áldozatokról nem volt szabad beszélni Lengyelországban, ha mégis szóba került, akkor a németeket kellett vádolni a kivégzésekkel.
1990-ben a szétesőben lévő Szovjetunió elismerte a tömegmészárlást és az NKVD felelősségét. Ezt követően kaphatták meg a kivégzettek a hozzájuk méltó örök nyugalmat. Az áldozatok - köztük Korompay Emánuel százados - névsorát egy emlékfalon örökítették meg a Varsói Helyőrségi Templomban.
Amikor az orosz fél elismerte felelősségét, és megkezdődött a nyomozás a katyni eseményeket illetően, eleinte a civil ügyészségen foglakoztak a tömegmészárlással, majd az ügy átkerült a katonai ügyészséghez. A nyomozást az orosz fél 2004 végén felfüggesztette, s az 1940-es eseményeket nem volt hajlandó „emberiség ellen elkövetett bűntettnek” minősíteni, hanem csak egyszerű köztörvényes ügynek, amely már elévült.
 
Egy katyni katona özvegye azonban egy 1991-es törvény alapján, amely szerint a Sztálin alatt elkövetett bűntettek döntéshozóit és végrehajtóit is felelősségre lehet vonni, kérelmezte az orosz hatóságoknál, hogy a lengyel főhadnagyot ismerjék el politikai repressziók áldozatának. A katonai ügyészség által adott válaszban a következő olvasható: „A katyni ügy nyomozása során sajnos nem lehetett kideríteni, hogy az Orosz Föderáció 1926-ban elfogadott büntető törvénykönyve melyik rendelkezése alapján vonták az illető személyt felelősségre, mivel az erre vonatkozó dokumentáció megsemmisült.”
A lengyel országgyűlés 2007-ben április 13-át a Katyni Bűntény Áldozatainak Emléknapjává nyilvánította. És vajon Korompay Emánuel századosról megemlékezett valaki Magyarországon február 25-én, a Kommunizmus Áldozatainak Emléknapján? Hát persze, hogy nem.
 
A katyn-i mészárlásról Andrej Vajda filmrendező készített egy remekművet, amelyet neveztek az idei Oscar-gálára is. Az idegennyelvű filmek kategóriájában persze esélye sem volt nyerni egy koncentrációs táborról szóló film mellett.
A filmet a Duna Televízió 2008. május 3-án 21:55-től vetíti.

5 komment

Címkék: katyn emberiség elleni bűntett andrzej wajda elmaradt felelősségrevonás orsós ferenc patológus professzor korompay emánuel százados

A bejegyzés trackback címe:

https://unnepeljunkegyutt.blog.hu/api/trackback/id/tr74432637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lajos 2008.05.03. 22:31:00

Pont most nézem a filmet::: Felkavaró

Dr.White(man) 2008.05.06. 21:11:10

Akkor már érdemes volt megírnom ezt a blogbejegyzést.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.05.08. 14:07:51

épp erről a szörnyűségről kerestem infót. köszi. nagyon jó blog, bár még nem volt időm végigolvasni, így első ránézésre minden bejegyzés nagyon izgalmasnak igérkezik. pont ezek a témák érdekelnek.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.05.08. 14:11:26

az oroszok tudtommal csak a mészárlás tényét ismerték el, felelősséget NEM vállaltak a mai napig a történtekért. (és bárminemű kártérítéstől is elzárkóznak)

trojka 2010.06.30. 13:29:39

Kissé késön fedeztem fel ezt a blogot. Azért, leirom a véleményemet az egészröl. a Katiny cimu filmet nagy erdeklödéssel vártam, idöben ott ultem a TV elött. Bárcsak ne tettem volna... tudtam az oroszok szörnyu vérengzéseiröl, elég sok olyan könyvet elolvastam, vagy levéltári anyagot, amit nem volt szabad, vagy egyéb modon jutott tudomásomra a ruszki "kultura". ez a film azonban olyan széles nyomot hagyott bennem, mint a kombájn a buzamezöben. tudom, hogy egy férfinak nem illik sirni, de én nem is sirtam, hanem bögtem joformán az egész film alatt. annyira hatása alá kerulem, hogy hiaba akartam kikapcsolni, egyszeruen nem birtam, csak bámultam a képernyöt és azt mondtam, ilyen nem lehet, hiszen akkor is emberek éltek...tévedtem.
aki ellenségeskedni akar bárkivel, aki tagadja az emberi méltoságot, az emberi kötelezettségeket, ajánlom neki, nézze meg a filmet. Érdemes...
süti beállítások módosítása